Baldur’s Gate 3 – Kuźnia adamantyny, kuźnia Gryma 2024

Zobacz jak zdobyć jedne z najpotężniejszych przedmiotów w grze.
Droga do Kuźni Adamantyny
Do kuźni możemy się dostać na dwa sposoby:
- Przez gruzowisko koło dwóch rothów głębinowych (zwierzęta juczne w grze).
- Skaczą na występ skalny koło uwięzionego Nerego.
Pamiętajmy, że jeżeli opuścimy wcześniej kuźnię Gryma i powrócimy po odpoczynku w obozie, wszyscy już znikną z tej lokacji. Pozostaje nam wtedy skakanie/krok przez mgłę/jakaś forma teleportacji na występ skalny.
Droga koło rothów
W tym celu przechodzimy w miejsce zaznaczone na mapie. Warto zabrać ze sobą eliksir rozmowy ze zwierzętami lub mieć postać, która ma dodatek do opieki nad zwierzętami (będziemy rzucać kością).
Zaraz po dotarciu odpali się dialog z poganiaczami, którym mówimy, że zajmiemy się rothami. Jeszcze z nimi nie walczymy bo zwierzęta będą po ich stronie. Następnie rozmawiamy z rothami, uspokajamy je i przekonujemy aby dołączyły z nami do walki (dzięki temu odblokują przejście).
Możemy tutaj też wykorzystać proch, który zabrała zbiegła goblinka Filomena. Wtedy jednak nie uwolnimu Nerego z gruzowiska.
Po odblokowaniu gruzowiska czeka nas droga z pułapkami i ruchomymi podestami (weźmy wojowników, którzy mają większy zasięg skoku dzięki sile). Przechodzimy do góry schodami i tu już czeka nas pierwsze pułapka. Możemy ją rozbroić z pomocą Astariona lub przeskoczyć ponad nią.
Dalej jest tylko więcej pułapek i marny loot, konkretnie jakiś posążek dzięki którem możemy nawiązać dialog z Posępnym Serce. My jednak chcemy dostać się jak najszybciej do kuźni, dlatego schodzimy pierwszą drabiną w dół i dźwigniami przywołujemy podest.
Jedną postacią przechodzimy na drugą skrajną stronę ponad trapem skacząc na poruszający się podest. Po dotarciu na miejsce za drzwiami znajdują się 3 piekielne ogary, narzie możemy darować sobie walkę i zostawić drzwi zamknięte. Przechodzimy brzegiem przepaści do samego końca i znów skaczemy do następnego zestawu dźwigni.
Wracamy teraz do reszty drużyny i jedną postacią skaczemy znów na środkowy podwieszany trap. Przechodzimy na sam koniec ścieżki i manewrujemy drugim zestawem dźwigni aby przejść na podest i zeskoczyć na drugą stronę.
Stąd już krótka droga do teleporu – Podmrok starożytna kuźnia. Odkrywamy ten punkt i przenośmy resztę drużyny. Droga do kuźni stoi otworem.
Przejście do kuźni – droga koło Nerego
Z tego przejścia możemy skorzystać w każdej chwili nawet już po opuszczeniu lokacji przez wszystkich NPC. Przechodzimy na występ skalny, który widzicie niżej na rzucie ekranu i tam używamy kroku przez mgłę Lae’zel lub innego czaru. Niestety nie uda nam się tam raczej doskoczyć na tym poziomie gry bo żadna postać nie będzie miała tyle siły.
Stąd już tylko kawałek dzieli nas od teleportu, przez którego możemy przenieść resztę drużyny.
Lokacje poszczególnych form do kuźni
Zaraz przy teleporcie w pobliżu wejścia do kuźni czeka nas potyczka z czteroma ożywionymi pancerzami (przyjmują połowę obrażeń). Zanim przejdziemy do kuźni powinniśmy pozbierać wszystkie formy lub przy najmniej te które nas interesują. Do wyboru mamy:
- Forma na zbroję łuskową (średnia) – koło Ożywionych pancerzy
- Forma na zbroję płytkową (ciężka) – zaraz po przeskoczeniu przepaści, koło teleportu
- Forma na buławę – na stole koło teleportu
- Forma na sejmitar – na szkielecie koło dźwigni
- Forma na miecz długi – na trapie koło pierwszych dźwigni
- Forma na tarczę – na szkielecie po drugiej stronie rozpadliny, prowadzącej do drugiego zestawu dźwigni
Poniżej znajdziecie rzuty ekranu z dokładną lokalizacją każdej z form. Niektóre są dostępne jedynie jeżeli użyjemy przejścia z rothami, więc warto go odblokować w pierwszej kolejności.
Gdzie znaleźć Mitrhal, ruda Mithralu
Mirthral będzie potrzebny do wykucia przedmiotów w kuźni. Mamy do dyspozycji tylko dwa kawałki rudy.
Z czego jedne jest dostępny zaraz koło wejścia na platformę kuźni. Na końcu schodów przechodzimy w bok. Czeka na nas tam zasadzka Mefitów magmowych. Złoże rozbijemy bronią obuchową.
Drugi kawałek znajdziemy za platformą gdzie są Ożywione zbroje, zaraz koło poratlu.
Walka z bossem – Grym
Po zgromadzeniu Mithralu i odpowiednich form możemy przejść na platformę kuźni, a następnie zjechać nią na dół. Tylko wtedy możemy wykuć przedmioty. Zrobimy to umieszczając rudę w tyglu i formę w miejscu na formę. Następnie pociągamy za dźwignie umieszoną nieco dalej na okręgu ( ta blisko formy wyrzuca włożoną formę). Zjeżdżamy na dół i tu uwaga zaraz czeka nas walka z bossem!
Zanim cokolwiek zrobimy już na dole musimy rozdzielić drużynę na odpowiednie platformy i posiadać przynajmniej jednego członka przy dźwigni do uruchomienia kowadła ( ta sama dźwignia, która zabrała nas na dół). Wszystko poniżej okrągłych platform zaleje lawa kiedy użyjemy zaworu lawy, a z kanału wyjdzie GRYM.
Później aby użyć kowadła do wykucia drugiego przedmiotu wkładamy formę, rudę do tygla, używamy dźwigni kowadła, otwieramy zawór lawy i znów używamy kowadła.
Grym jest wrażliwy na obrażenia ( na dwie tury) jedynie wtedy kiedy przejdzie przez lawę i ma status przegrania.
Zwabiamy go wtedy na tygiel i używamy dźwigni uruchamiającej kowadło. Wykorzystujemy do tego jednego z członków drużyny lub przywołaną istotę. Kowadło zadaje spore obrażenia i raczej nikt pod nim nie przeżyje. Grym łapie agro tego który zadaje ostatni obrażenia. Także strzelamy w niego zaklęciem i skaczemy po platformach aby przeszedł na tygiel. Pamiętaj że musi posiadać status przegrzania.
Uderzenie młota przywoła Mefity magmowe i nie zabije całkowicie Gryma, więc musimy to zrobić osobiście. Małego tego, boss traci status przegrzania i jest tylko powalany i nieodporny na obrażenia. Tak jak widzicie poświęciłem Lae’zel, ale potem i tak czeka nas jeszcze starcie. Można nią stanąć na miejscu na formę, wtedy nie uderzy w nas kowadło i odstąpić od walki. Znów musimy przenieść jedną postać do zaworu z lawą bo znika z platformy po dwóch turach. Załatwiamy Mefity, odkręcamy zawór, zwabiamy Gryma do lawy i podczas statusu przegrzania powoli go wykańczamy. Możemy też powtórzyć sztuczkę z kowadłem.
Przy drugim uderzeniu kowadła i z zalanym podestem lawą, przedmiot jest gotowy. Pojawi się w formie. Poniżej wstawiam przedmioty, które możemy wykuć i zdobyć:
- Adamantynowa buława
- Adamantynowy miecz długi
- Adamantynowa zbroja płytkowa
- Adamantynowa zbroja łuskowa
- Adamantynowa tarcza
- Hełm czaski Gryma – uzyskany z bossa
Wychowany na Age Of Empires, miłośnik strategii wszelakich. Przekazuje swoje doświadczenia zdobyte na przestrzeni lat i pasję do odkrywania nowych tytułów.
Artykuły związane z grą
8 sierpnia, 2024
Ostatnio opublikowane
12 lutego, 2025




























